Het onderzoek dat wij doen, vloeit voort uit onze ambitie om de publieke dienstverlening duurzaam te verbeteren.
Onze onderzoekers werken vanuit de overtuiging dat effectieve dienstverlening tot stand komt door wetenschappelijke kennis te verbinden met praktijkervaring. In onderzoek binnen organisaties werken we vanuit de wetenschap dat het onderzoek zelf ook een interventie is en we sturen op een positief effect.
Tijdens een onderzoek blijven we in verbinding met degenen die baat hebben bij de onderzoeksresultaten. Zo garanderen wij dat het onderzoek bijdraagt aan hun doelstellingen en ambities.
Wij hebben al vele onderzoeken mogen uitvoeren. Opdrachtgevers zijn veelal departementen van de centrale overheid, gemeenten en regio’s. Ook werken we regelmatig voor organisaties met een publieke taak, zoals zorginstellingen, scholen en jeugdbeschermingsorganisaties.
Bij een planevaluatie gaan wij na of en hoe een plan kan werken in de praktijk. Dit kan voorafgaand aan de uitvoering of door de werking van een plan achteraf te reconstrueren. Wat is de verandertheorie van waaruit wordt gewerkt? Leidt de aanpak tot de beoogde doelen? En wordt voldaan aan de randvoorwaarden?
Onze evaluatie van de aannames en (verwachte) resultaten maken keuzes inzichtelijk.
Met een procesevaluatie kijken we of activiteiten op de juiste wijze en naar tevredenheid worden uitgevoerd. Dit doen we door gebruik te maken van ervaringskennis van de betrokkenen.
We hebben aandacht voor kenmerken van de interventie zelf, de doelgroep, de organisatie en de contextuele invloeden vanuit bijvoorbeeld de maatschappij.
Uit onze evaluatie volgen succesfactoren en verbeterpunten die tijdig bijsturen in het proces mogelijk maken.
Met effectonderzoek kunnen we vaststellen of met de uitvoering in de praktijk ook de beoogde maatschappelijke resultaten worden bereikt. Ondanks dat de theoretische werkzaamheid indicatief is, draagt het in grote mate bij aan doorontwikkeling van beleid, interventies en/of het opstellen van verbetertrajecten.
Door het meten van de effecten in de uitvoering én in een controlegroep komen wij tot realistische verwachtingen.
Wij dragen bij door het (feitelijk) reconstrueren van het incident of de calamiteit. Dit doen wij in opdracht van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd of voor organisaties in het sociaal domein.
Incidenten kunnen niet altijd voorkomen worden, daarom richten wij ons op het lerend effect.
Wij doen onderzoek naar de doorlooptijden en de inhoudelijke samenwerking in de jeugdbeschermingsketen. De verschillende klantroutes worden in kaart gebracht, de samenwerking tussen de ketenpartners wordt geanalyseerd en de knelpunten worden onderzocht.
Samen komen we tot duurzame oplossingen.
Met onze QuickScan krijgen gemeenten (weer) zicht op de stand van zaken in de geanonimiseerde zorgregistratie. In een beknopt cijfermatig overzicht maken we onderscheid in aanbieders, verwijzers, cliënten en zorgproducten. Daarnaast bieden we inhoudelijke aangrijpingspunten voor grip op financiën en samenwerking.
In opdracht van rekenkamers en rekenkamercommissies voeren we onderzoek uit naar doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van de activiteiten van de gemeente. We zijn met name gespecialiseerd op het gebied van het sociaal domein.
Met de uitkomsten van het ervaringsonderzoek brengen wij de door cliënten ervaren kwaliteit van de geboden hulp in kaart. De resultaten verschaffen ook inzage in de toegankelijkheid en de effecten van de ondersteuning.
Bij een wetsevaluatie bekijken wij de gerealiseerde effectiviteit en efficiëntie van het wetsvoorstel of de (nieuwe) wet. Hierbij gaan wij na in hoeverre de doelen dankzij de wet zijn gerealiseerd.
Meer weten over onze onderzoeken? Neem contact op.
Wij hebben al vele onderzoeken mogen uitvoeren. Opdrachtgevers zijn veelal departementen van de centrale overheid, gemeenten en regio’s. Ook werken we regelmatig voor organisaties met een publieke taak, zoals zorginstellingen, scholen en jeugdbeschermingsorganisaties.
Een documentenanalyse voeren we aan het begin van een onderzoek uit om een eerste indruk te krijgen van de werksituaties of regelgeving. We analyseren de aangeleverde informatie, protocollen, jaarverslagen, etc.
De uitkomsten van de analyse geven vaak richting aan het verdiepende onderzoek.
Door het analyseren van de beschikbare informatie uit dossiers en rapportages van betrokken professionals, vormen wij een beeld van het hulpverleningsproces.
De gerichte vraagstelling stemmen wij af met de opdrachtgever en wij handelen altijd volgens het privacybeleid.
Wij analyseren vragenlijsten, monitoren (geanonimiseerde) zorgregistraties en brengen trendgegevens in kaart.
Wij vinden het belangrijk om de stem van betrokkenen mee te nemen in onze onderzoeken. Afhankelijk van het doel van het onderzoek zijn dit in ieder geval cliënten én professionals.
Vooraf stellen wij een semigestructureerde vragenlijst op en interviews kunnen face-to-face, telefonisch of digitaal afgenomen worden.
Tijdens gesprekstafels kunnen deelnemers ervaring en kennis rond een specifiek thema uitwisselen. Deze gestructureerde verdieping blijft direct relevant voor de werkpraktijk.
Ook organiseren wij focusgroepen, werkateliers en spiegelbijeenkomsten.
We zijn actief betrokken bij actuele gebeurtenissen in het publieke domein.
Informatie
Build by Yellowbrand
Wij ondersteunen jouw professionele
groei binnen het sociaal domein.
We zullen zo snel mogelijk contact met je opnemen.