Adviestraject: een gezamenlijke reis met bestemming onbekend

Door: Jasmijn Rahder

Niet op voorhand vastleggen wat er opgeleverd moet worden, maar gezamenlijk een transitie doormaken door in verbinding te blijven op inhoudsniveau. Dat is waar wij in geloven!

Organisaties komen bij ons met een vraag of probleem en willen graag advies. Door onze expertise, pragmatische aanpak en kennis van de betrokken organisatie zijn wij hier uitstekend toe in staat. De vraag is alleen of dit advies voldoende is om het probleem op te lossen.

Dus laten we dit proces nou eens bekijken met een andere bril. Eén die meer uitgaat van het procesmatige en zich focust op een duurzaam resultaat. Zoals Paulo Coelho in de Alchemist benadrukt: “Het gaat niet om de bestemming, maar de reis ernaartoe”.

Een duurzame oplossing voor een probleem of vraagstuk

In 2018 kregen wij de vraag van stichting Odion om een basismethodiek te ontwikkelen, met als doel kwalitatief goede zorg voor alle cliënten. Odion is een organisatie in Noord-Holland die zich richt op kinderen en volwassenen met een beperking. Voor iedere cliënt stellen ze een ondersteuningsplan op en brengen ze de benodigde hulp in kaart.

Het streven is beter geleverde zorg, door alle professionals vanuit dezelfde basismethodiek te laten werken. Reflectie op eigen handelen speelt hierin een belangrijke rol: als je bewust bekwaam bent van je eigen vaardigheden, ben je in staat de beste zorg te leveren.

Samen met de betrokken professionals vanuit Odion zijn wij aan de slag gegaan met het beschrijven van de basismethodiek. Met behulp van onze implementatiemethode, hebben wij samen met hen een passend model ontworpen om de organisatie te laten leren. Uitgangspunt hierbij is dat professionals, naast een meerdaagse training, aanvullende leermiddelen nodig hebben om de methodiek echt eigen te maken.  Zoals eerder aangehaald, gaat het om de reis en niet enkel om de bestemming. En deze reis met Odion duurt inmiddels al ruim 3,5 jaar.

Zichtbaar en wendbaar voor maximaal resultaat

Wij kunnen een voorbeeld nemen aan één van de slimste zeezoogdieren, de dolfijn. De dolfijn maakt contact door regelmatig boven water zichtbaar te zijn. Net als de agile werkwijze laat zien, is het belangrijk om verbinding te houden, feedback te vragen en bij te sturen.

In de samenwerking met Odion hebben wij ons opgesteld als een nieuwsgierige, wendbare dolfijn. Wij hebben ingespeeld op de maatschappelijke of bestuurlijke veranderingen binnen de organisatie. Steeds weer kwamen we ‘boven water’ om samen met de klant af te stemmen of we nog dezelfde reis aan het maken waren, welke ontwikkelingen van invloed waren en of dat we de bestemming moesten aanpassen.

Deze manier van werken zorgt ervoor dat een organisatie maximale waarde krijgt. Bij de start van de samenwerking is de analyse van het probleem of het vraagstuk van belang. Dit blijft het vertrekpunt. Maar door ons tijdens de reis op te stellen als een dolfijn, zijn we wendbaar en komen we gezamenlijk tot het gewenste resultaat.

Juist omdat een organisatie continue te maken heeft met onstuimige zeeën van maatschappelijke, politieke en interne uitdagingen, biedt deze werkwijze de klant zekerheid. Wij gaan voor langdurige samenwerkingen met duurzaam resultaat.

Deel artikel

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *