VanMontfoort gaat voor: effectieve dienstverlening, gedreven professionals en gezonde organisaties in het sociaal domein.
Wat zien wij als effectieve (publieke) dienstverlening en wat zijn de algemeen werkzame factoren?
Onder ๐๐๐๐๐๐ญ๐ข๐๐ฏ๐ ๐๐ข๐๐ง๐ฌ๐ญ๐ฏ๐๐ซ๐ฅ๐๐ง๐ข๐ง๐ verstaan wij โprofessioneel handelen dat leidt tot een situatie waarin de cliรซnt vooruitgang of een positief verschil ervaartโ. Als er een duurzame oplossing is gevonden voor de situatie van de cliรซnt is de dienstverlening effectief. Daarbij vinden we het belangrijk nuchter te blijven over wat we wel en niet mogen verwachten van de publieke hulpverlening: verwacht een vooruitgang, verwacht geen wonderen.
๐๐ข๐ฏ๐ฏ๐ฆ๐ฆ๐ณ ๐ช๐ด ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ช๐ฆ๐ฏ๐ด๐ต๐ท๐ฆ๐ณ๐ญ๐ฆ๐ฏ๐ช๐ฏ๐จ ๐ฆ๐ง๐ง๐ฆ๐ค๐ต๐ช๐ฆ๐ง? ๐๐ญ๐ด ๐ฆ๐ณ ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ถ๐ถ๐ณ๐ป๐ข๐ฎ๐ฆ ๐ฐ๐ฑ๐ญ๐ฐ๐ด๐ด๐ช๐ฏ๐จ ๐ช๐ด ๐จ๐ฆ๐ท๐ฐ๐ฏ๐ฅ๐ฆ๐ฏ ๐ท๐ฐ๐ฐ๐ณ ๐ฅ๐ฆ ๐ด๐ช๐ต๐ถ๐ข๐ต๐ช๐ฆ ๐ท๐ข๐ฏ ๐ค๐ญ๐ชรซ๐ฏ๐ต.
Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat de effectiviteit van dienstverlening maar voor ongeveer 15% toe te wijzen is aan de inzet van een specifieke methodiek of therapie. Een groter deel van de effectiviteit is toe te schrijven aan algemeen werkzame factoren.
Volgens VanMontfoort zijn de volgende algemeen werkzame factoren het belangrijkst:
(1)ย Alliantie opbouwen
(2)ย Zorgvuldig behoefte bepalen en goede professionele oordeelsvorming
(3)ย Aansluiten bij, en vergroten van draagkracht
(4)ย Tijdig en regelmatig evalueren
Lees hieronder verder over deze algemeen werkzame onderdelen in ons White Paper โEffectieve dienstverlening in het sociaal domeinโ ๐
Whitepaper Effectieve Dienstverlening
Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met onze adviseur Jolien van Aar.