VanMontfoort gaat voor: effectieve dienstverlening, gedreven professionals en gezonde organisaties in het sociaal domein.
Wat zien wij als effectieve (publieke) dienstverlening en wat zijn de algemeen werkzame factoren?
Onder ?????????? ??????????????? verstaan wij “professioneel handelen dat leidt tot een situatie waarin de cliënt vooruitgang of een positief verschil ervaart”. Als er een duurzame oplossing is gevonden voor de situatie van de cliënt is de dienstverlening effectief. Daarbij vinden we het belangrijk nuchter te blijven over wat we wel en niet mogen verwachten van de publieke hulpverlening: verwacht een vooruitgang, verwacht geen wonderen.
??????? ?? ??? ??????????????? ?????????? ??? ?? ??? ???????? ????????? ?? ???????? ???? ?? ???????? ??? ???ë??.
Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat de effectiviteit van dienstverlening maar voor ongeveer 15% toe te wijzen is aan de inzet van een specifieke methodiek of therapie. Een groter deel van de effectiviteit is toe te schrijven aan algemeen werkzame factoren.
Volgens VanMontfoort zijn de volgende algemeen werkzame factoren het belangrijkst:
(1) Alliantie opbouwen
(2) Zorgvuldig behoefte bepalen en goede professionele oordeelsvorming
(3) Aansluiten bij, en vergroten van draagkracht
(4) Tijdig en regelmatig evalueren
Lees hieronder verder over deze algemeen werkzame onderdelen in ons White Paper “Effectieve dienstverlening in het sociaal domein” ?
Whitepaper Effectieve Dienstverlening
Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met onze adviseur Jolien van Aar.